Bakker Bijl Surhuisterveen

Anna van der Bijl: ‘Na het succes van de winkelverbouwing in Kollum wisten we zeker dat we de nieuwe look en het winkelconcept wilden gaan uitrollen naar de andere filialen’

Dit voorjaar is bij Bakkerij van der Bijl in het hoge noorden alweer de vierde winkel verbouwd door Infrashop. En dat is niet zonder reden. Anna van der Bijl: ‘In 2017 zijn mijn broer, zus en ik in het familiebedrijf gestapt. Samen met onze ouders zijn we om tafel gegaan om een toekomstplan te maken voor het familiebedrijf dat in 1965 door onze opa en oma is gestart in Kollum. Deze eerste vestiging was ook de eerste die we hebben verbouwd, omdat hier de kans zich voordeed om het naastgelegen pand erbij te betrekken. Hierdoor konden we niet alleen onze winkel vernieuwen, maar ook een lunchroom beginnen en onze chocolaterie zichtbaar maken. De lunchroom, bedoeld voor de toeristen die naar Kollum komen, werd ook zeer goed ontvangen door onze lokale klanten. Die vaste klanten kopen tegenwoordig ook meer dan voorheen, simpelweg omdat het hele assortiment zichtbaar is en ze alle tijd en ruimte hebben om dit zelf te ontdekken. De reacties op deze winkel zijn, ook na 4 jaar, altijd heel enthousiast. Als men binnenkomt valt de mond open. Dat blijft me verbazen. Bij dit eerste project samen met Infrashop was al duidelijk dat ze begrepen wat we wilden: authentiek, maar toch modern. Ze hebben ontzettend goed geluisterd naar onze wensen en dat gecombineerd met waar zij meer verstand hebben. Ze zijn niet alleen de bouwer van de winkels, maar ook een echte sparringpartner geweest tijdens het proces.’

Na de winkel in Kollum wist de familie zeker: dit concept moest door vertaald worden naar de andere filialen. ‘Het succes was aanleiding om de nieuwe look en het winkelconcept in 2018 uit te rollen naar de winkel in Dokkum. In 2020 kopieerden we het concept naar de winkel in Buitenpost en begin 2021 was onze vierde vestiging in Surhuisterveen aan de beurt. De grap is dat mensen denken dat we nu een veel groter assortiment hebben, terwijl we precies hetzelfde verkopen. Het verschil zit `m in de manier van presenteren. De chocolade is hier een goed voorbeeld van. In Surhuisterveen was dit weggestopt in een hoekje en verkochten we het bijna niet. Na de verbouwing, de manier van presenteren en uitlichten, is onze chocolade-omzet hier met 70% gestegen. We verwelkomen niet alleen meer klanten, maar ze nemen ook meer mee.’

De samenwerking wordt gekenmerkt door vertrouwen. ‘De eerste schetsen van de winkel in Kollum vertaalden heel goed wat we voor ogen hadden. Na de eerste winkel geloofden mijn vader en broer het wel. Ze hebben bij de andere winkels nog wel met een half oog meegekeken, maar hadden alle vertrouwen in een goede afloop. De winkel in Kollum had dat al ruimschoots bewezen. Bij de laatste winkel hebben we zelfs een stap in het proces overgeslagen, simpelweg omdat we aan beide kanten wisten dat er weer een fantastisch resultaat zou zijn. Onze vier filialen passen niet alleen goed bij de huidige tijd, maar ook goed bij ons, de volgende generatie. Onze ouders hebben ons veel vrijheid gegeven om het bedrijf eigen te maken. Ze staan ons bij met advies en helpen ons om de winkels toekomstbestendig te maken. We zijn dan ook allemaal enorm trots op dit familiebedrijf. Dat vertaalt zich ook in de mooie foto’s die in de winkels hangen, die het verhaal van onze familiehistorie vertellen.’

Gerelateerd