Bakkerij Goemans Heemskerk

Daniel Goemans ‘Topzaken met een sterke eigen formule blijven altijd bestaan’

Sinds de start in 1954 is er veel gebeurd bij familiebakkerij Goemans. De derde generatie, bestaande uit Daniel en Dennis Goemans, heeft inmiddels 13 winkels in de regio langs de Noord-Hollandse Noordzeekust. Daniel: ‘Van die winkels hebben we er sinds 2010 acht verbouwd met Infrashop, waarvan twee in Beverwijk, v in Heemskerk en één Velsen-Noord, Castricum en IJmuiden. De negende en tiende winkel staan voor 2024 op de planning. Wij geloven in het concept van servicewinkels dat Infrashop neerzet en zijn door die jarenlange samenwerking goed op elkaar ingespeeld. Infrashop is voor ons een echte sparringpartner, waarbij zij feeling hebben voor trends en wat er speelt en wij de kennis van wat er bij ons werkt. In de afgelopen jaren hebben we ons concept met elkaar verbeterd. Dat bijschaven aan het concept zie je terug in onze winkels.’

Volgens Daniel hoeft niet iedere bakker een servicewinkel te hebben. ‘De diversiteit in winkelaanbod is goed, maar voor ons heeft dit concept zich wel bewezen. Vooral omdat de klant hier zelf het verkoopproces start en zelf het tempo kan bepalen. De reacties op onze verbouwde winkels zijn altijd positief en we zagen dan ook steevast een omzetgroei na opening. Het hebben van goed onderhouden, frisse en schone winkels straalt ook af op je bedrijf. Als je up-to-date blijft, heb je bestaansrecht en blijven klanten wel komen. Ambacht, historie en familie vertalen wij door naar onze producten. Die authenticiteit maakt ons uniek. Er zal in de toekomst een verschuiving zijn naar schaalvergroting, maar topzaken met een sterke eigen formule blijven altijd bestaan. Daar ben ik van overtuigd. Ook voor onze winkels verwacht ik een gezonde groei waar het kan, waarbij we voortzetten wat goed is en verbeteren wat mogelijk is.’

In september hebben we de achtste winkel verbouwd met Infrashop. Deze winkel staat in het 

in het winkelcentrum op het Europaplein in Heemskerk. Daar zitten we al 41 jaar, maar het winkelcentrum is volledig op de schop gegaan en we hebben daar een nieuwe unit. In het samenspel met Infrashop kijken we naar onze huisstijl, in combinatie met het gebruik van materiaal. Daarin is Infrashop altijd creatief, want niet alles hoeft van het duurste materiaal te zijn. Het advies over een mix van materialen is ook echt van meerwaarde en zorgt ervoor dat de winkel, ondanks dat het een flinke investering is, betaalbaar blijft. Het is mooi dat we die winkel tegenwoordig ook in 3D aan onze winkelmedewerkers kunnen laten zien op de iPad. Daardoor kunnen we ze bij het proces betrekken. Natuurlijk is elke verbouwing weer spannend, maar ik twijfel er niet aan dat de winkel weer een succes gaat worden en ik verwacht daar ook wel een omzetgroei van 10-15% te kunnen maken.’

Gerelateerd