Bakkerij Hamersma - Grootegast

In het Groningse dorp Grootegast zorgt Weit Hamersma met zijn bakkerij al 34 jaar voor brood, banket en koek in menig huishouden. Sinds 7 jaar is Robert Renkema in het bedrijf gestapt, met het idee om de bakkerij eind 2024 volledig van Weit over te nemen. Een grote stap die toekomst in is de volledig vernieuwde winkel, die in september 2022 werd opgeleverd door Infrashop.

    

‘Ik was gelijk enthousiast, nog voordat ik een ontwerp had gezien.’

Bij het maken van de toekomstplannen hoorde wat Weit betreft ook een nieuwe winkel: ‘Ik ben toen bij verschillende winkels langs geweest om te kijken en de interieurs van Infrashop sprongen er gelijk uit vanwege de frisheid, het overzicht en de manier van winkelen. Eenmaal in gesprek kwam de duidelijke filosofie over de klantenstroom en hoe de winkel er uit zou moeten zien naar voren. Ik was gelijk enthousiast, nog voordat ik een ontwerp had gezien.’



‘Maar de werkelijkheid is dat we met minder uren dan voorheen een omzetplus van 20-25% hebben behaald.’

Ook het personeel was enthousiast, ook al was het wel een omschakeling. ‘Gedurende het proces liet Infrashop weten dat er voorafgaand aan de opening een training zou zijn voor het personeel. Dat heeft ons positief verrast en was heel nuttig. We kregen duidelijke instructies van wat we wel, maar ook juist niet moesten doen. Dat hebben we als zeer positief ervaren. Natuurlijk was het wel even wennen, maar eigenlijk ging dat heel snel. Vooraf dachten we dat we met deze servicewinkel meer personeel nodig zouden hebben. We hadden zelfs al iemand aangenomen. Maar de werkelijkheid is dat we met minder uren dan voorheen een omzetplus van 20-25% hebben behaald.’

Klanten vonden de verbouwing in eerste instantie overbodig, maar eenmaal weer geopend viel hun mond open, volgens Weit. ‘We zien ook dat onze klanten andere producten meenemen. Vroeger namen ze altijd hetzelfde brood mee, maar nu zien ze wat we nog meer in het assortiment hebben en kiezen ze vaker voor andere producten. Omdat ze zich niet opgejaagd voelen nemen ze ook vaker meer mee. In de decembermaand zagen we ook veel nieuwe klanten. Ik ben ervan overtuigd dat we die mensen in de toekomst ook vaker terug gaan zien. De decembermaand van 2022 was, ten opzichte van die in 2021, veel beter.’


‘De aftersales is perfect.’

Een half jaar na dato is er nog regelmatig contact met Infrashop. ‘De aftersales is perfect. We worden gebeld of er komt iemand van Infrashop langs om te horen hoe het gaat. Met de wetenschap van nu hadden we deze verbouwing natuurlijk veel eerder moeten doen. We zijn enorm blij met deze nieuwe winkel en zijn klaar voor de toekomst!’

Gerelateerd