Bakkerij Jonker - Zuid Scharwoude

Ed Jonker is eigenaar van zes bakkerswinkels in de kop van Noord-Holland. Toen hij zijn best lopende winkel van Noord-Scharwoude naar Zuid-Scharwoude - zo’n 400 meter verderop - wilde verplaatsen, had hij een industriële uitstraling voor die winkel voor ogen. Hij legde dat verzoek neer bij Infrashop, maar in eerste instantie kwamen ze er niet uit.

Ed: ‘Het bleek lastiger dan gedacht om mijn ideeën over te dragen en ik kon me niet vinden in het eerste ontwerp. Infrashop stond erop een nieuw ontwerp te maken. Samen met mijn vrouw zijn we nogmaals met elkaar om tafel gegaan en aan de hand van moodboards ontstond er een tekening waar we, met een klein beetje schaven, wél blij van werden. Toen zijn we alsnog de samenwerking aangegaan.’

De winkel opende eind mei 2022 haar deuren. De deadline was strak en bleek niet haalbaar. ‘In het “Hof van Langedijk” vestigden zich gelijktijdig drie andere ondernemers: een slager, kaaswinkel en drogisterij. Het idee was om alle vier tegelijk open te gaan. Toen dat niet leek te lukken was ik wel teleurgesteld, maar aan de andere kant was er ook veel wel af. De vloer lag erin, de bakkerij was al operationeel, het lichtplan hing en er stonden al diverse elementen in de winkel. Daarop besloot ik met een pop-up winkel toch gelijktijdig open te gaan. Daarna zijn we nog 3 dagen dichtgegaan om de werkzaamheden af te ronden.’

De winkel is een echte eyecatcher volgens Ed. ‘Het totale oppervlak is 200m², waarvan de winkel zo’n 120m² beslaat. Dat is een enorm oppervlak en daardoor is er alle ruimte om de producten ruim te presenteren. Het is Infrashop goed gelukt om dat op zo’n wijze te doen dat de winkel er altijd aantrekkelijk uitziet, ook als de winkel wat minder vol ligt, zodat we de klant niet verliezen. Ook zijn de gangpaden lekker breed, waardoor klanten stil kunnen staan om rond te kijken en te kletsen zonder dat er een opstopping ontstaat. Die grote ruimte is echt een enorm winstpunt. De overige ruimte is in gebruik als een open bakkerij, waar we onze desembroden maken. Het is fantastisch om het ambachtelijke werk zo zichtbaar te maken voor onze klanten.’

Sinds de verhuizing ziet Ed een aantal positieve gevolgen. ‘Doordat we nu geclusterd zijn met andere ondernemers, hebben we een behoorlijke aantrekkingskracht. Het geeft ook veel energie om samen op te trekken en ideeën uit te wisselen. Dat we hier een royale gratis parkeergelegenheid hebben is ook een enorm pluspunt. Ook positief zijn de reacties. Klanten vinden het fijn dat onze winkels bij elkaar liggen en daar ontstaat ook kruisbestuiving door. Ze vinden het een verschrikkelijk mooie winkel. Hoewel ik een paar vaste klanten van de vorige locatie mis, mogen we anderzijds veel nieuwe klanten begroeten. De eerste tijd had ik een omzetplus van 40%, inmiddels is die genormaliseerd naar zo’n 25-30%. Daar ben ik heel blij mee, zeker gezien de huidige moeilijke tijd.’