Banketbakkerij Smeets in Spijkenisse

Toekomstbestendige winkel voor Banketbakkerij Smeets in Spijkenisse

Toen Roel en Stefani Smeets in 2005 de banketbakkerij van de ouders van Roel overnamen, hadden ze nog niet goed voor ogen hoe hun winkel eruit moest zien. Mede daardoor werd de verbouwing van Banketbakkerij Smeets in Spijkenisse in 2006 een herhaling van zetten. Bij het zoeken naar een interieurbouwer voor hun ijssalon, kwam het stel in 2017 bij Infrashop terecht. Dat bleek zo’n goede match te zijn dat ze in 2024 besloten ook de bakkerswinkel met hen te vernieuwen.

Roel is opgegroeid in de banketbakkerij en kende Infrashop wel van naam, maar had nog nooit met ze samengewerkt. ‘Toen we in 2017 met onze ijssalon aan de slag gingen, viel Infrashop ons in positieve zin op. We hadden veel plannen voor de ijssalon, maar Infrashop wist daar een goede focus in aan te brengen die tot op de dag van vandaag werkt. In die tijd spraken we ook samen over de banketbakkerij en het viel ons toen al op dat zij heel anders naar een winkel kijken dan de meeste interieurbouwers. Ze denken niet vanuit de beschikbare meubels en apparatuur, maar vanuit de beleving van de klant en wat ervoor nodig is om die zo optimaal mogelijk te maken. Nu we bijna 20 jaar verder zijn en een veel duidelijker beeld hebben van ons bedrijf en onze focus, dachten we weer aan de gesprekken van 2017 en hebben we weer contact opgenomen met Infrashop voor de verbouwing van onze banketbakkerij.’ 

Focus op banket
De andere invalshoek van Infrashop spreekt het ondernemende stel ook dit keer weer aan. ‘Hun kijk op hoe een verswinkel eruit moet zien, ingegeven vanuit de klant, is heel verfrissend. We wisten dit keer veel beter wat we wilden en konden daardoor sturing geven aan onze vraag. We zijn geen broodbakker en willen dan ook de nadruk op banket leggen. Daar ligt ons hart en daar zijn we goed in. De winkel moet gebak, taart en koek uitstralen, want het gaat bij ons in veel mindere mate om het brood. Tot voor de verbouwing was dat veel te prominent aanwezig. Met die insteek zijn we met Infrashop in gesprek gegaan.’ 

Het banket is in de nieuwe winkel allesbehalve een ondergeschoven kindje. ‘Door de natuurlijke routing in de winkel, langs het prominente middeneiland, komen al onze productgroepen heel goed aan bod. We horen nu van klanten dat we veel meer producten in ons assortiment hebben dan vroeger. Dat is niet zo, maar ze zijn wel veel beter zichtbaar. We merken ook dat mensen nu andere dingen meenemen dan vroeger. Producten die voorheen in een hoek lagen – en daardoor nauwelijks opvielen – zijn nu veel beter in het geheel opgenomen. De producten uit die voormalige dode hoek worden nu ineens veel vaker gekocht.’ 

Klanten loslaten
De andere winkelbeleving betekent voor de medewerkers een andere werkwijze. ‘Infrashop hamert erop dat onze servicewinkel zo is ingericht dat de klant zelf iets kan pakken en kan rondkijken. Dat betekent dat onze winkeldames niet gelijk op een klant af moeten lopen om ze te helpen. We hebben nu bij de verschillende productgroepen iemand staan die wel kan helpen als daarom gevraagd wordt. Maar we zien dat het loslaten van onze klanten ervoor zorgt dat ze meer meenemen. En dat iemand die haast heeft ook zo weer buiten staat, doordat er een centraal afrekenpunt is waar iemand naartoe kan lopen als hij er zelf klaar voor is.’ 

Expertise in verswinkels
Volgens Roel hebben supermarkten een heel team dat zich dagelijks buigt over de indeling van de winkel. ‘Daarvoor hebben wij de expertise van Infrashop nodig. Zij hebben heel veel ervaring met het zo prettig en praktisch mogelijk indelen van verswinkels, gebaseerd op hoe klanten dat beleven. Wij brengen in het gesprek onze ervaring in over de producten die we goed willen verkopen en samen zijn we tot een nieuw winkelplan gekomen. Ook na de oplevering is het contact gebleven en evalueren we of de winkel nog steeds werkt zoals we hebben besproken. Infrashop snapt heel goed dat je wel een winkel kunt verbouwen, maar dat ook de medewerkers een belangrijke factor zijn voor het succes van je winkel. Ook daarin denken ze mee en begeleiden ze je en dat is heel waardevol, want het is voor iedereen wennen.’ 

Toekomstbestendig
Roel is enthousiast over het verloop in de eerste maanden. ‘Het is niet dat ik nu meer klanten heb, maar ik zie wel een kleine groei in de omzet. We openden vlak voor de drukke decembermaand en moeten aan het nieuwe concept wennen. Het is dan ook even zoeken naar de juiste modus, vooral tijdens het wisselen van de producten in de winkel voor Sint, Kerst, Valentijn of Pasen. Ik denk dat we daarom ook nog niet het maximale uit onze nieuwe winkel halen. Maar ik vind het in deze tijd ook een belangrijk signaal dat onze omzet op peil blijft en dat we met deze servicewinkel klaar zijn voor de toekomst.’