Bakkerij Korengoud - Den Bosch

Paradepaardje van Bakkerij Korengoud onder de Sint Jan

Al 38 jaar heeft Johan van de Vin samen met zijn vrouw de knusse bakkerswinkel ‘Korengoud’ in hartje Den Bosch. Hij had niet het idee dat er nog veel zou veranderen in de toekomst. Tot zijn zoon besloot tóch in het familiebedrijf te stappen…


Die knusse winkel is sinds jaar en dag gevestigd aan de Hinthamerstraat in Den Bosch, direct onder de Sint Jans. Johan: ‘Toen mijn zoon Rob en schoondochter Luke vier jaar geleden aangaven wel in het bedrijf te willen stappen, hadden we dat niet zien aankomen. We besloten om die reden een tweede winkel in Rosmalen te openen. De winkel in Den Bosch was knus, zo’n 40m² winkeloppervlak, maar afgelopen jaar deed zich de kans voor het grote, naastgelegen pand aan te kopen. Het is een historisch pand van vóór 1300 waar we circa 400m² ruimte hebben voor winkel en achtergelegen bakkerij.’

Rob: ‘Ik was jaren topsporter, maar kon met golfen helaas mijn brood niet verdienen. Zo’n 7 jaar geleden besloot ik daarom te stoppen, maar had geen idee wat ik dan moest gaan doen. Ik ben in de bakkerij opgegroeid en als ik tussen de toernooien door thuis was, dan stak ik altijd mijn handen uit de mouwen in het familiebedrijf. Mijn ouders zeiden dat ze wel wat mankracht konden gebruiken en zo ontdekte ik dat ik het eigenlijk wel heel erg leuk werk vind. Ik sprak daarover met Luke en zei dat ik wel in het familiebedrijf wilde stappen, maar wel met de intentie om het dan over te nemen. Dat kan ik niet alleen, dus vroeg ik haar om het dan samen te gaan doen. Ik begon aan de bakkersopleiding en Luke heeft haar marketingbaan in de levensmiddelenindustrie opgezegd en we zijn ervoor gegaan.’

Selectieprocedure

Johan had contact met verschillende partijen voor de ontwikkeling van de winkel op de nieuwe locatie. ‘Eigenlijk vielen bijna alle partijen al direct af, omdat die uitgingen van het bestaande toonbank-concept. En dat was juist wat we niet meer wilden. Alleen Infrashop kwam met een concept dat ons aansprak. We kregen een paar referentiewinkels van ze op die we bezochten. We waren op slag verliefd op één van die winkels. Zo moest onze toekomstige winkel eruitzien!’


Luke: ‘We vinden het belangrijk om met een andere blik naar de winkel te kijken, meer uit het oogpunt van de klant, waarbij gastvrijheid voor ons heel belangrijk is. Daarom hadden we ook horeca-interieurbouwers benaderd, maar die bleken weinig kennis te hebben van de klantbeweging en -beleving in winkels en bovendien ook niet erg enthousiast. Rob en ik zijn dertigers en we willen ook de jongere generaties aanspreken. De winkel moest dan ook niet traditioneel zijn, maar Instagram-waardig. Een mail aan Infrashop werd binnen een paar uur al beantwoord. Gelijk in het eerste gesprek hadden we door dat zij snapten wat wij wilden.’


Samenwerking

Johan kreeg eind september 2022 de sleutel. ‘In zes weken tijd is er een volledig nieuwe winkel gerealiseerd die op 15 november openging. In de winkel is een oude gemetselde muur zichtbaar geworden en werken we met handgemaakte groene tegeltjes. Het geeft enorm veel sfeer aan de winkel en het straalt kwaliteit uit. De samenwerking met Infrashop heb ik hierin als heel prettig en professioneel ervaren. Ze deelden veel kennis met ons en zijn goed en duidelijk in hun communicatie. Zo lieten ze ook weten waaraan de winkel moest voldoen voordat zij kwamen plaatsen, tot de exacte plaatsen van stopcontacten aan toe. Toen zij eenmaal aan de slag konden, werkten ze zeer precies en werden afspraken goed nagekomen. Ook na afloop zijn er nog wat kleine aanpassingen geweest die in goed overleg perfect zijn afgerond. Ze handelen snel en dat waarderen wij. Ik ben heel positief over onze samenwerking. Sinds we open zijn blijft het complimenten regenen van onze klanten. Behalve dan van twee van hen die het maar onzin vonden’, lacht Johan.


Luke: ‘Het inhoudelijk contact met Infrashop verliep grotendeels via mij. In de brainstormsessie en het gesprek over het ontwerp hadden ze al hele toffe ideeën. Aan het ontwerp hebben we dan ook niet veel aangepast. Het materiaal en de kleuren waren direct goed. Ze hadden ook op ons verzoek het ambachtelijke groene tegeltje, van onze winkel in Rosmalen, heel mooi in het interieur van Den Bosch geïntegreerd. Eigenlijk hebben we alleen in de details van de indeling iets bijgeschaafd. Die samenwerking verliep heel soepel. Telefonisch, whatsapp, mail: we kregen overal snel reactie op. Met de hectiek van de verbouwing van de bakkerij, de winkel en het feit dat ik hoogzwanger was, werkte dat erg prettig.’

Gasten

Wat ze vooral aanspreekt van het concept is de klantgerichtheid. ‘Luke, die de winkel in Rosmalen runt, heeft de hogere hotelschool gedaan en zegt altijd dat we geen klanten maar gasten hebben. Die moet je in de watten leggen, vermaken en helpen. Het moet een feestje zijn om bij ons in de zaak te zijn. Met deze nieuwe winkel met routing langs al onze producten is dat ook zo. We krijgen veel opmerkingen over ons veel uitgebreidere assortiment. De grap is dat ons assortiment helemaal niet is uitgebreid, maar alleen veel zichtbaarder is geworden. Zo maak ik al 40 jaar zelf roggebrood en dat verkoop ik sinds we hier zitten ineens 10x meer dan voorheen. Ook in onze zelfgemaakte ontbijtkoek, muesli en cruesli zit een gigantische groei.’


Rob: ‘Ook Infrashop beaamde dat de klantenbeleving meer een gastenbeleving is en dat service en gastvrijheid, naast ambachtelijke kwaliteit, het onderscheidend vermogen is van een bakker. Daar past de insteek van een servicewinkel dan ook goed bij.’


Start

Johan vond het niet heel spannend toen zijn winkel opnieuw de deuren opende, maar de winkeldames des te meer. ‘Het scheelde enorm dat ze voorafgaand van Infrashop een training hebben gekregen, waarin zij antwoord kregen op vragen als: wat is jullie taak, waar staan jullie en hoe ga je om met de klant? Dat gaf ze extra vertrouwen. Natuurlijk is het even wennen als je al 38 jaar achter de toonbank staat en nu ineens ervoor. Vanaf dag één zijn ze super enthousiast. Ze hebben veel meer interactie met de klant en zijn meer een gastvrouw dan een doorgeefluik achter een toonbank. En vroeger hielp een winkeldame een klant van A tot Z en nu kan een klant door meerdere winkeldames geholpen worden. Het geeft een hele andere dynamiek in de winkel, ook doordat klanten zelf het tempo bepalen. Wie snel wil, kan snel weer buiten zijn en wie zin heeft in een praatje kan daar ook een kop koffie bij pakken. Winkelen is nu veel meer een beleving. Mijn vrouw was bang dat we veel meer winkeldames nodig zouden hebben. Maar met eenzelfde bezetting helpen we nu meer klanten en hebben we meer omzet.’


Omzetstijging

Door het nieuwe concept ziet Johan een flinke omzetstijging. ‘In de routing hebben we omzetmakers en schapmakers. Die omzetmakers liggen goed in zicht en de indeling van de winkel is hierop aangepast. Voor ons zijn belegde broodjes en koffie een belangrijk onderdeel. Daarom hebben we dat zichtbaar voorin de winkel. En we bakken altijd al ons eigen desembrood. Dat verkochten we in Rosmalen best veel, maar in Den Bosch amper, omdat we het niet fatsoenlijk konden presenteren. Nu, met een aparte toonbank vol desembrood, is die omzet wel 4 tot 5 keer zoveel geworden. De winkel is sowieso veel beter zichtbaar geworden, omdat het geveloppervlak ook veel groter is dan voorheen. De omzet ligt nu ruim 25% hoger. De verkoop van gewoon brood is niet gestegen, dus die hogere omzet komt vooral doordat we meer luxere producten verkopen.’

Ambitie

Johan en zijn team hebben de wind er flink onder. ‘In februari/maart 2024 openen we onze derde vestiging van 150m² in een nieuw winkelcentrum in de nieuwe woonwijk De Grote Wielen in Rosmalen. Het is een wijk met 27.000 inwoners en we verwachten er veel van. Ook daar zijn we al met Infrashop over in gesprek en willen we een zelfde sfeer neerzetten als hier in Den Bosch. Ik verwacht dat we daar een omzet kunnen halen die het dubbele is van onze huidige twee winkels samen.’


Op de achtergrond heeft Johan met zijn team al voorgesorteerd op deze derde vestiging. Johan: ‘Onze bakkerij is er helemaal klaar voor. Ons brood heeft nu hele lange rijstijden op lage temperaturen in speciale kasten. Dat duurt zo’n 20 uur en het voordeel hiervan is dat onze bakkers meer overdag kunnen gaan werken. Voor de klant betekent het dat het brood veel meer smaak heeft en langer mals blijft. Door alle aanpassingen kunnen we een dubbele omzet draaien met hetzelfde aantal medewerkers. Een enorme vooruitgang. Mijn vader zei altijd: je moet wel zorgen dat je in de kopgroep zit en niet in peloton. Ik denk dat we daar goed in geslaagd zijn met ons bedrijf.’


Luke: ‘Onze ambitie sluit goed aan bij die van Johan. De verbouwde bakkerij heeft voldoende capaciteit voor een derde winkel. Dat maakt het voor ons in de toekomst ook meer interessant, want dan is er ruimte voor ons om meer rust te creëren en ons achter de schermen meer te richten op de managementtaken, al zullen we veel te vinden zijn in de bakkerij en de winkels.’


Rob: ‘Daarna is het wat ons betreft klaar met de uitbreidingen. We willen een ambachtelijk familiebedrijf blijven, waarin we ons verhaal kunnen blijven vertellen en achter ons product kunnen staan. Die authenticiteit en kwaliteit hebben ook in de toekomst veel toegevoegde waarde.’


Johan: ‘Met eenzelfde bezetting helpen we nu meer klanten en hebben we meer omzet’

Gerelateerd