Bakkerij Schuld Nunspeet

Innovatie en creativiteit bij Bakkerij Schuld

Als vijfde generatie in het familiebedrijf dat al sinds 1886 bestaat, is Jan Aart Schuld er alles aan gelegen om Bakkerij Schuld te blijven innoveren, want: ‘wie zich het snelst aanpast aan de nieuwe tijd, is klaar voor de toekomst’, aldus Jan Aart.

Innovatief kun je deze bezige bij zeker noemen. Het bakkersbedrijf uit Oldebroek heeft zich de afgelopen 15 jaar enorm ontwikkeld. ‘Mijn zelf geteelde tarwe liet ik vermalen bij korenmolen De Tijd in Elburg en ik heb destijds gekscherend gezegd dat ik die molen zou kopen als de gelegenheid zich voordeed.’ Die gelegenheid kwam en dus kocht hij de molen als tweede vestiging. ‘We hebben bij de bakkersmolen nu een winkel, lunchroom met 300 stoelen en een chocolaterie. Het is een echt belevingscentrum geworden. Dit concept heb ik zelf uitgedacht. Ik vind het leuk om hierover na te denken en het werkt goed. Al waren we in de coronapandemie wel geamputeerd, doordat het horecadeel dicht moest.’


Jan Aart was zich al bewust van het feit dat de wereld snel kan veranderen en dat niets vanzelfsprekend is, maar deze pandemie bevestigde dat. ‘Het sterkte me in het gevoel dat we ons moeten focussen op de energie- en de voedselvoorziening: alles in eigen beheer doen en selfsupporting zijn is belangrijker dan ooit en dat werd het afgelopen jaar nog eens pijnlijk duidelijk.’


Kansen

Gelukkig voor Jan Aart was hij voor die tijd al aan het voorsorteren op een duurzamere manier van ondernemen. ‘Onze bakkerij in Oldebroek werd te klein, maar gelukkig konden we het naastgelegen pand erbij kopen. Hier werken we aan de meest duurzame bakkerij van de toekomst volgens een 8-traps raket, waarvan we nu bij stap 4 zijn. We hebben een vacuümbaktechniek op kwaliteitsniveau in gebruik genomen. Dit zorgt ervoor dat ik minder personeel nodig heb, dat het minder tijd kost én dat het energie bespaart. De vrijgekomen energie hergebruiken we voor het verwarmen van het pand en die warmte slaan we ook op. Naast de vacuümtechniek, de warmte-terug-win en -opslag, zijn we ook aan de slag met windmolentechniek en zonnepanelen, willen we nog wat met biogas doen en kijken we naar de inkoop. Als we dat met slimme software allemaal aan elkaar koppelen, dan wordt de energieprijs behoorlijk gedrukt en kunnen we in de toekomst energieneutraal worden.’


Ondernemerschap

Zijn creativiteit en innovatieve vermogen wijt hij aan het ondernemerschap. Een van de innovaties is ook zijn online B2B en B2C verkoop op lekkerversbrood.nl. ‘Er vindt hierdoor een kruisbestuiving plaats tussen onze online winkel en onze fysieke winkels. Mensen bestellen online en kunnen het thuis laten bezorgen, maar we hebben ook een contactvrij pick-up point bij onze bakkersmolen. Als de klant de bestelling in onze winkel in Nunspeet ophaalt, dan vinden er vaak extra aankopen plaats, door de aantrekkelijkheid van de presentatie en de vrijheid om het zelf te kunnen pakken. Het mooie is dat dat in deze nieuwe derde winkel, die in oktober 2022 is geopend, ook heel laagdrempelig kan.’


Servicewinkel

De winkel in Nunspeet is de eerste winkel die met Infrashop gebouwd is. ‘De visie van Infrashop op het winkelen van nu sprak me heel erg aan. De klant doet ook een deel van het werk van de medewerkers, daardoor heb ik minder personeel nodig in de winkel. Alleen dat is al pure winst. Bovendien kan een klant als laatste de winkel binnenstappen en als eerste weer buiten staan, simpelweg omdat hij zelf het tempo van winkelen bepaalt. Er is tijd voor een praatje, maar de snelle klant kan ook snel weer door. Hierdoor krijg je de service die bij je past. Dat maatwerk past heel erg bij de huidige tijd en de reacties hierop zijn goed.’


Qua verwachtingen had Jan Aart de lat niet heel hoog gelegd voor deze servicewinkel. ‘Ik had ook geen referentiekader, want deze winkel en deze locatie zijn helemaal nieuw. Al kan ik wel zeggen dat de winkel eerst op en inmiddels boven verwachting presteert. We zijn hier gestart met een heel nieuw team, dus de medewerkers waren niet bekend met ‘het oude werken’ en direct enthousiast. Al denk ik dat je ook een bestaand team goed mee had kunnen krijgen in deze nieuwe manier van werken. Vooral doordat de training op locatie, die vlak voor de opening door Infrashop gegeven wordt, enorm praktisch en verhelderend is. Ze kunnen hun visie goed overbrengen, zodat de winkelmedewerkers ook goed weten wat er van ze verwacht wordt in een servicewinkel als deze.’

Paradepaardje

In Epe is Jan Aart samen met Infrashop aan zijn vierde vestiging aan het werk, die op 31 maart geopend wordt. ‘Deze winkel krijgt dezelfde stijl als die in Nunspeet. De kunst van het verleiden, het ‘snoepwinkeltjeseffect’ volgens Infrashop, wordt ook hier toegepast door alle producten aantrekkelijk te presenteren. Van Epe verwacht ik veel: er is betrekkelijk weinig concurrentie, het bestedingspatroon is hoger en we zitten in een vakantierijk gebied. Ook hier heb ik geen vergelijkingsmateriaal, maar soms moet je de kans pakken als die zich voordoet. Ik heb er dan ook het grootste vertrouwen in dat ook deze winkel succesvol wordt.’


Toekomst

De samenwerking smaakt wat Jan Aart betreft naar meer. ‘Onze moederwinkel in Oldebroek is inmiddels 25 jaar oud en ook hier wil ik graag samen met Infrashop optrekken. Zij weten het beste hoe de winkel en verkoop geoptimaliseerd kunnen worden – ze geven zelfs verkooptips voor de bakkerswinkel bij de molen die niet door hen verbouwd gaat worden - en ik maak graag gebruik van die kennis. Daarnaast is de samenwerking gewoon heel prettig. Dat uit zich in korte lijnen, snel schakelen en goed meedenken. Dat geeft mij de rust om me te concentreren op mijn vak. Met de twee nieuwe vestigingen die we samen hebben gerealiseerd verwacht ik een gezonde groei door te maken, die ook nodig is om alle innovaties goed te kunnen laten renderen. Ik ben dankbaar dat we de tijd hebben genomen om te staan waar we nu staan met de visie die we nu hebben!’


‘De klant doet een deel van het werk van de medewerkers en alleen dat is al pure winst’

Gerelateerd