Bakkerij Kwekkeboom Amsterdam
Traditionele Patisserie Kwekkeboom in nieuw jasje
Al 120 is de banketbakkerij van de familie Kwekkeboom niet weg te denken uit het Amsterdamse straatbeeld. Tegenwoordig wordt het bedrijf gerund door de vijfde generatie Kwekkeboom en zijn er winkels met tearooms in Amsterdam Oost, De Pijp en Noord.
Samen met zijn broer en twee zussen is Maarten Kwekkeboom verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. ‘Mijn zussen focussen zich op de winkels en weten daardoor heel goed wat praktisch werkt. Daardoor ontstond het idee om onze vestiging op het Buikslotermeerplein te verbouwen. Na 9 jaar wilden we af van een paar ‘foutjes’ in deze winkel en om die reden hebben we Infrashop benaderd. Zij hebben begin maart 2022 de winkel en tearoom verbouwd tot een plek waar het prettig werken en plezierig winkelen is.’
De samenwerking is niet nieuw. ‘Eerder hebben ze voor ons de tearoom en later de winkel aan de Linnaeusstraat in Oost verbouwd. Daardoor weten ze wat we voor ogen hebben en weten we ook wat we aan elkaar hebben. Net als Infrashop geloven wij in het idee van servicewinkels. Qua styling en design zijn we in Noord niet veel afgeweken van wat we eerder in de Linnaeusstraat gedaan hebben.’
Praktische indeling
In eerste instantie werd in samenspraak met Infrashop gekeken of het huidige meubilair hergebruikt kon worden. Maarten: ‘Dat bleek niet haalbaar, want de doorlooptijd werd daardoor veel langer. Bovendien konden we niet alle elementen optimaal gebruiken en ontbrak er ook meubilair voor de nieuwe opzet. Daarom hebben we er alsnog voor gekozen de winkel volledig te vernieuwen. Het resultaat is een winkel met een strakker interieur met veel houttinten en een gezellige sfeer. De producten moeten zichzelf verkopen en zijn netjes gepresenteerd en goed uitgelicht. Mijn zussen hebben een belangrijke rol gespeeld in de indeling. In de kasten en lades zijn veel details verwerkt die het werken makkelijker maken. Een simpel voorbeeld: de bonbons leveren we bij de winkels aan in kratjes. We hebben nu een meubel waar zo’n kratje precies inpast.’
Chocolade
Die bonbons maken ze sinds oktober 2021 in eigen huis. ‘Tot die tijd kochten we de bonbons in, maar noodgedwongen moesten we op zoek naar een andere mogelijkheid met dezelfde kwaliteit. De wens om zelf chocolade en bonbons te maken was er altijd al. Daarom hebben we besloten dit zelf te gaan produceren. In onze nieuwe winkel is ook meer ruimte gekomen om die chocolade goed te presenteren.’
Tearoom
Van oudsher staat de patisserie bekend om de dagverse producten. ‘We zijn een banketbakkerij zoals die er al decennialang is. Traditioneel, met eerlijke en dagverse producten als gebak en taart, hartige snacks en chocolade. Onze tearooms versterken de winkels en vice versa. We serveren er goede koffie met wat lekkers en een lekkere lunch. De combinatie zorgt voor bedrijvigheid. We kennen geen dode uurtjes. Door de verbouwing hebben we in Noord minder tafeltjes. Daar maakten we ons in het begin nog wel zorgen om, maar de omzet is op peil gebleven. Door de nieuwe routing is het veel praktischer werken en is een tafeltje ook weer sneller beschikbaar voor een volgende klant.’
Verwachtingen
Het grootste winstpunt zit `m in de praktischere indeling, aldus Maarten. ‘Lekkerder en logischer werken en het klantenaantal op peil houden waren de hoofdredenen voor de verbouwing. Dat doel is absoluut gehaald. We hebben niet de verwachting dat we 20-30% plussen in deze tijd. Toch zien we sinds de verbouwing een plus in bezoekers en omzet, de prijsverhoging buiten beschouwing gelaten. Voor mijn gevoel – de afgelopen coronajaren zijn geen goed vergelijkingsmateriaal - zijn vooral snacks en brood geplust, omdat ze een betere plek hebben gekregen in deze winkel. Vooral het stukje voor de kassa doet het goed: er worden meer impulsaankopen gedaan. Van het stukswerk had ik meer verwacht, maar dat is gelijk gebleven. Het centrale afrekenpunt werkt wat ons betreft perfect.’
Verbouwing
De winkel werd in zo’n anderhalve week tijd verbouwd. ‘Nadat onze eigen aannemer zijn werk erop had zitten, verzorgde Infrashop de plaatsing. Er waren wel wat opleverpuntjes met betrekking tot de meubelen, maar die zijn door Infrashop snel en goed opgelost. Ik denk ook dat dit het lastigste onderdeel van het proces is, omdat de meubelen door een extern bedrijf gemaakt worden. Ondanks dat hebben we het hele proces wederom als zeer prettig ervaren. Dat ligt aan de kennis en kunde van Infrashop, maar ook zeker aan de klik die we met elkaar hebben.’
Hoewel de familie ook plannen heeft voor de derde winkel aan de Ferdinand Bolstraat is daar het laatste woord nog niet over gesproken. ‘Door de indeling en vaste elementen is die winkelruimte lastig in te delen. Al zijn er wel al verkennende tekeningen gemaakt’, besluit Maarten.